השחיתות פורחת – אבל ברשויות המקומיות יש מי שלא רוצים לשנות את המצב

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בשבוע שכבר נחשפה פרשת שחיתות במסגרתה נעצרו שני ראשי ערים, בכירים בחברות עירוניות וקבלנים. מהסיקור התקשורתי של הפרשה נשמע שהתרגלנו. עוד ראשי ערים שחשודים בהטיית מכרזים, עוד חשדות לקבלת שוחד. הפרשות מתחלפות אבל השיטה חוזרת על עצמה.

מהי השיטה? חלק מראשי הערים עוקפים באמצעות החברות העירוניות את חוק חובת המכרזים ומתאימים את המכרזים למידותיהם של מציעים מסוימים.

איך? מאות התאגידים העירוניים שפועלים בישראל מצויים בשליטת הרשויות המקומיות, בעלי זיקה מוסדית אליהן ומבצעים את התפקידים המוטלים עליהן, כולל פרסום אלפי מכרזים בשנה לבניית מבני ציבור וחינוך, ביצוע תשתיות, הקמת מתקני טיהור ועוד. למרות זאת, ובניגוד לעיריות, חוק חובת המכרזים אינו חל עליהם.

בשבוע כזה של מעצרים ודיווחים על שחיתות, יש ברשויות המקומיות מי שמעדיפים לשמר את השיטה. דווקא השבוע מתפרסם שהמרכז לשלטון המקומי שבראשו עומד חיים ביבס, מנסה לפטור את ראשי הערים מחוק חופש המידע, כי הוא טוען שהוא מפריע להם לעבוד. כלומר במקום לקרוא בזמן כזה לחיזוק כללי השקיפות במכרזים, יו"ר השלטון המקומי קורא לצמצום השקיפות.

השלטון המקומי מהווה במקומות רבים בעולם חוד החנית בקידום עקרונות הממשל הפתוח והשקיפות, דווקא בגלל הקרבה וההכרות שלהם עם התושבים.

לצערנו, בארץ המרכז לשלטון מקומי בחר לשקף גישה ארכאית והפוכה למגמה העולמית. לובי 99 ייאבק על זכותו של הציבור לדעת, על הגברת השקיפות והפיקוח על ראשי הרשויות ובכלל זה חיזוק חברי המועצה ומעמדם.

רוצים להילחם בתופעת השחיתות ברשתות המקומיות? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי: https://bit.ly/2CrOF5s

דילוג לתוכן