התרגיל שמאפשר ללוביסטים של הטייקונים להשפיע על הרגולציה לטובתם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


המונח "עודף רגולציה" אומץ בחום על ידי משרדי הלובינג הגדולים, כשלמעשה פעמים רבות מדובר בספין. ללוביסטים של הטייקונים והחברות הגדולות נוח לטעון על כל חוק או כלל שמנסים להטיל עליהם, שמדובר ב"עודף רגולציה", מה שמאפשר להם לתפוס 2 ציפורים במכה אחת – גם להטיל את האחריות על העלאות המחירים על הממשלה, וגם לנצל את עדכון הרגולציה, בשביל להשפיע עליה בהתאם לאינטרסים שלהם. אנחנו נמשיך לעמוד מולם ולהיאבק על כך שהרגולציה תהיה לטובת האינטרס של הציבור.

לאחרונה רשות הרגולציה החדשה (שכעת נהוג לקרוא לה בעברית צחה- רשות האסדרה) פרסמה את טיוטת היעדים שלה, ואנחנו הגבנו עליהם בטענה הבאה: הסיפור הוא לא האם יש הרבה או מעט רגולציה, אלא האם הרגולציה היא "איכותית". לכן היא צריכה להתמקד בלבחון האם רגולציה היא טובה לציבור, יעילה ומשיגה את מטרותיה, או שהיא מטופשת, מסורבלת, ומייצרת השלכות בלתי רצויות, כמו למשל עליה ביוקר המחיה.

הרגולציה קיימת כדי להגן על הציבור. אחרת כל טייקון או תאגיד יוכל לעשות כרצונו וכולנו נסבול מזיהום אוויר, מחירים מופקעים, מוות בגני הילדים… הבנתם את העקרון. עם זאת, רגולציה עולה כסף והרבה פעמים העלויות האלה פוגעות בשורת הרווח ואף מגולגלות אלינו הצרכנים, או מגבילות את התחרות (למשל במקרים בהם רק תאגידי ענק יכולים לעמוד במגבלות שקובעת הרגולציה). משלל הסיבות האלה, החליטה הממשלה להקים לפני כשנתיים את רשות האסדרה.

בעת הדיונים בכנסת על חקיקת החוק שהקים את רשות האסדרה, הובהר על ידי המחוקקים, אחרי שאנחנו, יחד עם עוד כמה ארגונים חברתיים דאגנו לכך, שמטרת הרשות אינה "הפחתת רגולציה" אלא "הפחתת רגולציה עודפת", כלומר, הפחתה של רגולציה לא איכותית בלבד. נקבע, למשל, שעל הרגולציה לשמור על כמה ערכים חשובים כמו בריאות הציבור או הגנת הסביבה. אך למרות הקביעה הזו, כאשר הציגה לאחרונה רשות האסדרה את טיוטת היעדים שלה – ראינו שרובם משרתים את המטרה של הפחתת הרגולציה, בדיוק כפי שאוהבים הטייקונים והתאגידים הגדולים.

בתגובה שלנו למסמך היעדים של רשות האסדרה שהגשנו השבוע, הזכרנו לרשות האסדרה לשם מה נוסדה, וחידדנו עבורה את המדדים שעליה לבחון בעת בחינה של רגולציה כלשהי, כדי לוודא שזו תהיה איכותית.

רוצים שהרגולציה הממשלתית תהיה כזו שדואגת לאינטרסים שלכם ולא של הטייקונים? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3Nf5zbv


דילוג לתוכן