כשהבנק שלך לוחץ על הגז, נכנס בקיר ועוד דורש ממך לשלם על הנזק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בנק הפועלים שידל לקוחות וסייע להם להונות את רשויות המס בארה"ב ונקנס על כך בסכום אסטרונומי של כמעט מיליארד דולר. הנזק הזה יגולגל לציבור ואילו בכירי הבנק שעברו על החוק לא יידרשו להוציא מכיסם אף לא שקל אחד. אנחנו ממשיכים את המאבק בהסדר הפשרה השערורייתי הזה בבית המשפט.

במשך שנים על גבי שנים, עסק בנק הפועלים בפעילות עבריינית בארה"ב וסייע ללקוחותיו להעלים מס ולהבריח כספים. ממש כמו סרט פשע הוליוודי. את כל הקנסות והעלויות הנלוות מנסה הבנק להפיל רק על הציבור. נושאי המשרה בבנק, שלא פעלו כמצופה מהם לפי דין, לא נדרשים לשאת באחריות ולשלם מכיסם. על פי הסדר הפשרה שחתמו הצדדים, מי שתשלם היא רק חברת הביטוח – סכום של 140 מיליון דולר.

נגד הסדר הפשרה השערורייתי הזה פתחנו מאבק בבית המשפט. יש חוק במדינת ישראל ("חוק החברות") שמבקש ליצור מערכת של גמול והרתעה לנושאי משרה במצבים כאלה ואילו הסדר הפשרה הזה סותר את תכליתו. סעיף 263 לחוק אף קובע במפורש שחברת הביטוח לא יכולה לכסות על אחריות אישית של נושאי משרה שהפרו את חובותיהם ביודעין. ממש כפי שחברת ביטוח לרכב לא תפצה נהג שהחליט מבחירה להיכנס בקיר ולעשות תאונה.

פסק הדין חייב לקבוע קביעה נורמטיבית ברורה שנושאי המשרה עצמם צריכים לפצות את הבנק על כך שלא מילאו את חובותיהם ועל הנזק שגרמו במיליארדי שקלים, ולא רק להשיב חלק מכספי הבונוסים שהם עוד העזו להמשיך למשוך במהלך התנהלות הפרשה.

ביהמ"ש כבר הביע דעתו, בהחלטה מלפני כמה שבועות, שאולי כדאי שהצדדים יחזרו לשולחן המו"מ ויגיעו להסדר טוב יותר, במסגרתו גם נושאי המשרה יכניסו יד לכיס וישימו כסף על השולחן. כלומר, עושה רושם שגם השופט המנהל את התיק מקבל את הכיוון הכללי של ההתנגדות. אבל את סוף הסיפור הזה נוכל לכתוב רק בסוף החודש הבא, לאחר שנעלה לדיון בבית המשפט.

בכוונתנו להמשיך לפעול עד שנושאי המשרה בבנק ידרשו לשאת באחריות.
הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3JrQEdi

דילוג לתוכן