מדוע חברי המועצה ברשויות המקומיות חלשים כל כך? וכיצד ניתן לשנות זאת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בשלטון המקומי יש בחירה ישירה – אנשים מצביעים לראש המועצה ולמועצה. הבחירה הישירה מחייבת את ראש העיר לתת את השירות הטוב ביותר, כיוון שאם הוא לא ייתן – הוא יודע שלא ייבחר שוב. מועצת העיר צריכה להוות משקל נגד לראש העיר. תחשבו עליה כמו על הכנסת רק מוניציפלית. תפקידם של חברי המועצה ובפרט של האופוזיציה, הוא לבקר, להצביע על שגיאות או מחדלים של ראש הרשות ושל המנגנונים המשרתים אותו, ולחשוף התנהלות לא תקינה. אבל מה קורה כאשר החקיקה הקיימת לא מאפשרת להם לבצע כראוי את תפקידם?

בניגוד לכנסת, המועצות ברשויות המקומיות חסרות השפעה מכיוון שסמכויות חברי מועצה מוגבלות מאוד. מסקר שערכנו, עלה כי מעל 40% מחברי המועצה התלוננו שלמרות זכותם החוקית, נמנעת מהם הגישה למידע הקיים בעירייה.

יתרה מכך, חברי המועצה עובדים בשבילנו בהתנדבות – הם אינם זכאים לייעוץ מקצועי או משפטי, אינם זוכים לגמול או אפילו להחזר הוצאות, וכך נאלצים לפרנס עצמם במקביל לתפקידם הציבורי.
אז איך בדיוק מצפים מהם לעמוד מול ראש רשות, שממנה את המנכ"ל ואת המנגנון המקצועי, בוחר את הסגנים שלו, חברי המועצה היחידים מלבדו שמקבלים שכר, ולמעשה שולט בקואליציה. כנגזרת מכך, שולט ראש הרשות גם במינוי שומרי הסף; היועץ המשפטי, הגזבר ומבקר העירייה.

לכן יש צורך בחקיקה שתקנה לחברי המועצות מעמד של השפעה. חקיקה שכוללת הגדרה ברורה של תפקיד המועצה ומספקת להם כלים לבצע את ייעודם ולממש את אחריותם כנבחרי ציבור – חיזוק הנגישות למידע, תמיכה של ייעוץ מקצועי ומשפטי ועוד.

השבוע הגשנו מחדש, יחד עם ח"כ שלמה קרעי וחה"כ איילת שקד, את הצעת החוק שגיבשנו לחיזוק מעמד חברי המועצה ע"י הרחבת ארגז הכלים העומד לרשותם. הצעה זו אמנם הוגשה לפני הבחירות האחרונות אך לא הספיקה לעבור קריאה ראשונה. העברת הצעת חוק פרטית היא מסלול ארוך, ובכוונתנו לצלוח את כולו עם קואליציה רחבה מכל קצוות הקשת שגיבשנו לתמיכה בה.

דווקא בתקופה זו, לאחר שנוכחנו בחשיבותן של הרשויות המקומיות בטיפול במשבר הקורונה, חשוב לחזק את מעמד המועצות ומנגנוני הביקורת והפיקוח ברשויות המקומיות. מנגנוני ביקורת חזקים יבטיחו התנהלות תקינה ושקופה ויאפשרו לתושבים ליהנות משירותים הציבוריים באיכות גבוהה ומשלטון מקומי הקשוב לצרכיו.

הצטרפו אלינו וסייעו לחזק את חברי המועצה שלכם: https://bit.ly/2RUjNWl

דילוג לתוכן