מה הקשר בין התנהלות חברת החשמל לעלטה בזמן מלחמה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
בחודשים האחרונים אנו עדים לפרסומים רבים אודות החשש לעלטה, שעשויה להתרחש במקרה של פגיעה בתשתיות אנרגיה בזמן מלחמה. חברת החשמל, יצרנית החשמל הגדולה והמשמעותית, היא גורם משמעותי ביותר בהיערכות לתרחיש כזה, והיא גם משפיעה על יוקר המחיה דרך חשבונות החשמל שכולנו משלמים. אבל התנגחויות חוזרות ונשנות בין חברת החשמל לרגולטור, ומידע שמעלה סימני שאלה בנוגע למינהל התאגידי בחברה, הובילו אותנו לפנות לגורמים המפקחים על חברת החשמל כדי לבחון כיצד ניתן לשפר את ביצועיה ויעילותה לטובת הציבור.
***
התנהלותה של חברת החשמל היא בעלת השפעות מרחיקות לכת על החיים של כולנו, בעיקר בימים מורכבים מבחינה ביטחונית. מדובר בחברת תשתיות מהחשובות בישראל שכל "טעות" שלה יכולה לעלות לנו, והרבה.
מי שבאחריותן לוודא שחברת חשמל מתנהלת באופן תקין הן רשות החשמל, שקובעת עבורנו את תעריפי החשמל בהתאם להוצאות של חברת החשמל, ורשות החברות הממשלתיות, שאמורה לפקח על הפעילות העסקית של החברה, לבחון את דוחותיה, להשתתף בישיבות דירקטוריון ולוודא שההחלטות שנלקחות הן לטובת הציבור.
כדי לעודד את הנהלת החברה להתנהל באופן תקין, נקבע מנגנון תגמול שמתבסס על תוכנית יעדים שנתית, המוגשת על ידי דירקטוריון החברה ומאושרת על ידי רשות החברות הממשלתיות. אך באורח פלא, יעדי התוכנית לא מאתגרים או מתמרצים מספיק והחברה עומדת ב-100% מהיעדים, כך שבכיריה מקבלים את מלוא הבונוסים השנתיים.
ובכלל, נראה כי לאורך השנים האחרונות נדלקו כמה נורות אדומות בנוגע להתנהלות החברה שצריך לבחון, בין היתר: הוצאה של כ-4 מיליארד ₪ להקמת תחנות גז טבעי באמצעות חברת בת, מבלי שברור לאן הוקצו 50% מכספי הפרויקט; עלייה בתעריף החשמל בתחילת השנה למרות הכנסות של כ-12 מיליארד ₪ ממכירת תחנת הכח אשכול והנפקת אג"חים; וההתעקשות של מנכ"ל חברת החשמל להתמנות במקביל לתפקידו גם ל"פרויקטור מלחמה", כאילו אין לו מספיק עבודה, שבסוף לא יצאה לפועל
כדי לעמוד על טיב הממשל התאגידי בחברה ולוודא כי טובת הציבור היא בראש סדר העדיפויות של ההנהלה הבכירה, פנינו לרשות החשמל ולרשות החברות הממשלתיות, כדי לקבל לידינו ואף לפרסם לציבור, מידע, דוחות ותוכניות הנוגעים לחברת החשמל ולהתנהלותה, כחלק מהפיקוח שמבוצע עליה בשנים האחרונות.
***
אם גם אתם דוגלים בגישה שפיקוח ציבורי הוא חשוב, הצטרפו עוד היום ללובי הציבורי וחזקו אותנו
דילוג לתוכן