נחל אשלים – לא מוותרים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
אחרי ששמעתם מאיתנו על ההליך הייצוגי וההליך הפלילי שגילינו בהם מעורבות בעקבות אסון נחל אשלים – עכשיו אנחנו מגיעים להליך השלישי, ההליך התאגידי. נזכיר כי חלפו שבע שנים מאז האסון הסביבתי הגדול בתולדות המדינה, ועדיין – אף אחד לא נתן את הדין על המחדל. מטרת ההליך התאגידי היא להטיל על המנהלים האחראים לאסון, אחריות אישית.
***
לפני מספר שבועות התייצבנו בבית המשפט העליון בהליך הייצוגי שנפתח נגד החברות רותם אמפרט וכי״ל, אשר קריסת בריכה של חומרים רעילים שלהן הביאה לאחד מהאסונות הסביבתיים הגדולים בהיסטוריה של מדינת ישראל – אסון נחל אשלים. כעת, שבע שנים אחרי שחוסלו מיני חי וצומח ונגרם נזק שהמדינה העריכה בכ-400 מיליון שקלים, אנחנו בלובי99 ממשיכים בכל הכח. בדיון שנערך הסברנו שאין שום דרך לחולל הרתעה אפקטיבית בלי להטיל אחריות על המנהלים. דרשנו שגם הם יפצו את הציבור מכיסם, כי זו הדרך היחידה שתגרום להם להפנים את הנזק ולהקפיד על דיני הסביבה. בית המשפט הסכים שזה חשוב, אבל טען בפנינו שההליך הייצוגי הוא לא האכסניה המתאימה. הוא חשב שההליכים הפלילי והתאגידי הם האכסניה המתאימה להרתעה.
לפני שבועיים פעלנו גם בהליך הפלילי, כששלחנו מכתב למשטרה הירוקה ולמשרד להגנת הסביבה, ודרשנו מהם לקדם את ההליך הפלילי.
בשבוע שעבר הגענו גם להליך התאגידי. הליך זה מתנהל בבית המשפט המחוזי-כלכלי, שם הוגשה תובענה נגזרת נגד המנהלים. למזלנו, התובענה הזו נמצאת בחיתוליה, היא עוד לא התחילה, ולכן לא יוכלו לומר לנו שהגענו אחרי שהזמן חלף כשכבר אין יותר מידי מה לעשות.
הגשנו בקשת ידידות ובה ביקשנו מבהמ"ש לצרף אותנו להליך כדי שנוכל לעשות שני דברים: הראשון לעדכן את השופטת, לגבי כל מה שקורה בהליכים האחרים (הפלילי, והמנהלי), כדי שתוכל לקבל את ההכרעה השיפוטית שלה באופן מיודע ומושכל, שמתחשב במכלול; והשני, להציג בפניה את הטיעון שהצגנו גם בבהמ"ש העליון לגבי הרתעה אפקטיבית של מנהלים, הטיעון שדורש שתוטל עליהם אחריות אישית, שהם יפצו מכיסם, כי זו כאמור הדרך היחידה שתגרום להם להפנים ולהקפיד.
ובמילים אחרות, אנחנו רוצים שפסק הדין של העליון, שקובע שצריך להתחשב במכלול ההליכים במסגרת הטיעון על הרתעה אפקטיבית של מנהלים, ושההליך התאגידי הוא האכסניה המתאימה – לא ילך לאיבוד. אנחנו רוצים שכבר כעת, בתחילת ההליך במחוזי-כלכלי יהיה ברור לכל השחקנים על איזו דרך עליהם לצעוד כדי להגיע לתוצאה ראויה, שבה נלקח בחשבון שהמנהלים בחרו להתעלם במפגיע מדגלים אדומים ולהפר את הדין שנים על גבי שנים.
הצדדים אמורים להגיש תשובות תוך חודש, נקווה שהשופטת תצרף את לובי 99 כידיד כדי שיוכל לייצג את האינטרס הציבורי נאמנה. נמשיך לעדכן.
***
ואתם, אם אתם עדיין לא חברים בלובי הציבורי שפועל גם למען הסביבה, הצטרפו אלינו עוד היום
דילוג לתוכן