נמאס לנו לשלם על אסונות הטבע של כי"ל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


נמאס לנו לשלם על אסונות הטבע של כי"ל
לפני שבועיים התפרסמה ידיעה על עוד זיהום סביבתי חמור שגרמה אחת מחברות הבת של כי“ל, שבשליטת הטייקון עידן עופר (הפעם חברת ‘פריקלאס’). האסון הזה מצטרף לשורה ארוכה של אסונות טבע שגרמו החברות שבשליטת כי“ל (כמו למשל אסון נחל אשלים שעל הסדר הפשרה שהוגש בו אנחנו נערער לעליון). כי“ל בינתיים ממשיכים לגרוף רווחי עתק על חשבון הסביבה, ואף אחד לא עוצר אותם. לנו נמאס לחכות, לכן אנו פונים למשרד להגנת הסביבה ולרשות המים בדרישה למצות את הדין מול כי“ל והחברות המזהמות שלה, ולגרום להן להבין שהטבע שלנו הוא לא הפקר ולהפוך את הזיהום ללא משתלם.
***
פעם אחר פעם מעדיפות החברות שבשליטת כי"ל את שיקולי הרווח הצרים שלהן על פני לקיחת אחריות על בטיחות מתקניהן ושמירה על הסביבה. כך היה כאשר חברת רותם אמפרט לא טיפלה בבריכות המכילות כמויות אדירות של חומרים רעילים, וגרמה לאסון חסר תקדים בנחל אשלים; כך קרה גם לפני כשנה כשחברת מפעלי ים המלח הפעילה תעלה של מי תמלחת ללא איטום וגרמה לזיהום חמור באזור נחל צאלים; וכך קרה גם לפני שבועיים כאשר חברת פריקלאס זיהמה את מישור עמיעז בשל דליפה בצינור תקול. וזו רק רשימה חלקית.

את כל האירועים האלו צריך וניתן היה למנוע. אבל המדינה, מסיבה שבאמת לא ברורה לנו, פשוט לא אוכפת את הדין על כי"ל ומאפשרת לה פעם אחר פעם לא רק לצאת בזול אלא ממש להרוויח מאירועי הזיהום האדירים שהיא גורמת. כבר היום יש למדינה את כל הכלים כדי למנוע את הזיהומים האלו ולפחות לחייב את את כי"ל לשלם עליהם ביוקר, אם כבר קרו. היא פשוט בוחרת לא לעשות את זה.

את השימוש במתקנים שגרמו לזיהום ניתן היה לעצור, או לדרוש שיתוקנו, לפני שנגרם הנזק. ולאחר שכבר קרה אסון ונגרם הנזק לכל הפחות היה צריך לדרוש הפסקה מיידית של הפעילות שגרמה לאסון, וכן שיקום וטיפול בכל הנזקים על חשבון החברה שגרמה להם. רק ככה ניתן להפוך את הפגיעה בסביבה לבלתי משתלמת. אבל משום מה כי"ל מקבלת טיפול בכפפות של משי.

וכיוון שנראה שאף אחד לא עושה כלום בנידון, החלטנו לפנות למשרד להגנת הסביבה ולרשות המים בדרישה שיחייבו את החברות המזהמות לעמוד בחוק ולהפסיק באופן מיידי את השימוש בכל המתקנים הלקויים עד שיבוצעו התיקונים הנחוצים כדי למנוע נזקים עתידיים, בנוסף דרשנו כי יוטלו קנסות על הפרות החוק. הגיע הזמן שיבינו בכי“ל שהסביבה שלנו אינה שטח הפקר ושהחוק הוא לא רק המלצה.

גם לכם נמאס מחגיגות הזיהום של כי"ל על חשבוננו? הצטרפו אלינו:
https://bit.ly/46gmW4B

דילוג לתוכן