מיהם היבואנים שמייקרים לנו את מחירי המזון?


כדי לשלוט באופן בלעדי בשוק, לקבוע את גובה המחירים ולהימנע מתחרות, פיתחו היבואנים הגדולים בארץ שיטה – חותמים על הסכמי בלעדיות עם היצרניות בחו"ל, ובשיטות שונות, חוסמים מתחרים שהם יבואנים קטנים או מקבילים. "מצטיינות" השיטה בתחום המזון והטואלטיקה, הן חברת דיפלומט וחברת שסטוביץ, שמנצלות את כח המיקוח הדרקוני שלהן, כדי לגבות מחירים גבוהים מרשתות הסופרמרקטים, שכמובן מתגלגלים אלינו הצרכנים.

בדו"ח שיצא השבוע, משרד האוצר מצביע על הרווחיות החריגה של עשרת היבואנים הגדולים – 12.5% רווח שהם 600 מיליון ₪ בממוצע לשנה לפני מס, יותר מכפול מהיבואנים הקטנים. כשמשווים את המחירים לחו"ל, רואים פערים של עשרות אחוזים:
חברת שסטוביץ שולטת כמעט ללא עוררין בשוק משחות השיניים, בעיקר דרך מותג קולגייט, כאשר משחת שיניים שעולה בחו"ל 9-8 ₪ תעלה לנו בארץ 17-16 ₪. לצד זאת, היא מחזיקה במותגים פלמוליב, ברילה, פומפדור, ספיד-סטיק ועוד, ודואגת לשמור על פער מחירים גבוה – ספיד סטיק שעולה 18 ₪ בארץ מחירו רק 11 ₪ באירופה; תה פומפדור עולה 18 ₪ בארץ לעומת 10.5 ₪ בבריטניה ואירופה.
חברת דיפלומט שולטת בג'ילט, אולוויז, פרוקטור אנד גמבל, פמפרס ועוד, וגם היא מרוויחה המון על בסיס המחירים הגבוהים שהיא גובה בישראל: רוטב סויה שדיפלומט מייבאת ועולה בארץ 20 ₪, באירופה תמצאו ב15 ₪; אבקת כביסה אריאל שתעלה בארץ 48 ₪ מחירה באירופה 36 ₪, ופסטה רומו שעולה בארץ 9 ₪ עולה באירופה 6.3 ₪.
הגיע הזמן להפסיק להיות פראיירים – לא קונים ממי שמעלה מחירים.
מצטרפים? פשוט שתפו


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן