אותו תקליט שבור: חברות המזון ממשיכות לנצל את המצב ולהעלות מחירים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
דו״ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוגש השבוע לוועדת הכלכלה, מאשר רשמית את מה שכולנו מרגישים בכיס ממזמן – מחירי המזון בישראל עלו בחוסר פרופורציה מוחלט ביחס לעולם. בזמן שמדד מחירי המזון בעולם ירד בין ינואר 2022 לדצמבר 2023 ב-12.3%, בישראל הוא עלה ב-8%. וזה לא קרה במקרה, זה קורה כדי להגדיל לחברות המזון את שורת הרווח. צפו במנכ״לית הלובי, עו״ד לינור דויטש, בדיון שנערך השבוע בוועדת הכלכלה בנושא.
***
דווקא בזמן המלחמה, חברות המזון טוענות שהן חייבות להעלות מחירים ״לאור העלייה במחירי חומרי הגלם״, אבל מה קורה כשמחירי חומרי הגלם יורדים – האם אז הן מוזילות את המוצרים לצרכנים? הצחקתם אותנו. למה שהן יורידו את המחירים כשהן יכולות לייקר את המוצרים האלו? שמעתם נכון, חברות המזון מייקרות גם מוצרים שמחירי חומרי הגלם שלהם ירדו!
כך למשל, המחיר של ״קורנפלקס אלופים״, ״קלוגס״ ו״פיטנס״ עלו – בין 4.6%-7.7% , זאת למרות שמחירי התירס צנחו ב-36% בשנה האחרונה. זה קורה גם בטופו, שמחירו עלה למרות שמחיר הסויה ירד ב-24%, ובשמן קנולה, למרות שמחיר חומר הגלם קרס ב-32% בשנה האחרונה.
בשורה התחתונה: חברות המזון מעלות מחירים כי הן יכולות, ואף אחד לא עוצר אותם. זהו השוק ריכוזי שנשלט על-ידי חמש חברות גדולות ושני יבואנים בלעדיים. שר הכלכלה ניר ברקת נקט לאחרונה בטקטיקה של ״ביוש רגולטורי״ מול חברות המזון הגדולות ודאג לפרסם "רשימה שחורה" של חברות שהעלו מחירים ו"רשימה ירוקה" של חברות שנמנעו מכך, והצרכנים יוכלו לעשות את הבחירה הנכונה. כלומר, הוא מעביר את שרביט הטיפול לציבור. עכשיו? בזמן המלחמה, הציבור מצופה לצאת במרד צרכנים?
מצטערים כבוד השר, השינוי צריך לבוא ממדיניות. הממשלה חייבת להביא פתרונות עומק להגברת התחרות בשוק הזה. במצב הנוכחי היא גם היחידה שיכולה לשנות את המצב הקיים. רק פירוק המונופולים בשוק המזון יוריד מחירים לציבור.
גם אתם מרגישים שאתם נאנקים תחת יוקר המחיה? הצטרפו עוד היום ללובי הציבורי שפועל אך ורק למענכם בכל סכום לפי בחירתכם
דילוג לתוכן