האם בחסות המלחמה נשלם יותר על ביגוד והנעלה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

הפטור ממע"מ על הזמנת חבילות מחו"ל בסכום של עד 75 דולר הקל על רבים מאיתנו ברכישת בגדים לילדים, ילקוטים לבית הספר ועוד. כעת, איגוד לשכות המסחר ורשתות האופנה הגדולות שוב מנסים לבטל את הפטור, אך כמו שהצלחנו להיאבק נגד ביטול הפטור בפעמים הקודמות, גם הפעם לא נוותר. פנינו השבוע לשר האוצר כדי לסכל את הלחצים שלהם. דווקא בתקופה שבה יוקר המחייה גואה, וצפוי לעלות עוד יותר בגלל המלחמה, חייבים לשמר את הפטור, אחרת האלטרנטיבה היחידה של הצרכן הישראלי תהיה לרכוש ברשתות הגדולות במחירים מופרזים.
**
הפטור ממע״מ נולד בעקבות המחאה החברתית של 2011, שהוציאה רבבות לרחובות בדרישה להורדת יוקר המחיה. הפטור לא רק מאפשר לרכוש מחו״ל את אותם מוצרים במחירים זולים יותר, אלא מסייע גם למי שלא מזמין מחו״ל כי בעקבות התחרות יש ירידה במחירים של המוצרים בישראל. מנתוני דואר ישראל עולה ש-90% מהחבילות שמגיעות לארץ הן של מוצרי צריכה בסיסיים בתחום ההלבשה וההנעלה. בשנים האחרונות, מאז שהפטור נכנס לתוקף, חלה ירידה עקבית במחירי הביגוד וההנעלה בארץ, בניגוד למחירי מוצרי המזון, אותם כמעט שלא מזמינים מחו״ל. הפטור גם מסייע במיוחד לאוכלוסיות המוחלשות. כמות החבילות שהוזמנו עלתה בקצב הכי מהיר דווקא בערים בפריפריה, במגזר החרדי ובחברה הערבית.
**
גורמים בעלי אינטרס מנסים לטעון שהפטור הזה פוגע בעסקים הקטנים, אבל זה פשוט לא נכון. הרוב המכריע של המוצרים שמזמינים מחו״ל הם בגדים ונעליים סטנדרטיים, ולא מוצרי בוטיק שנהוג לקנות בעסקים קטנים. הפטור הזה פוגע ברשתות אופנה גדולות כמו פוקס, שמייצרות בזול במזרח הרחוק ואח״כ מוכרות לנו במחירים מופקעים. אפילו רשות התחרות ומבקר המדינה קבעו בעבר שהפטור הזה מסייע לתחרות, ואף המליצו להעלות את גובה הפטור.

הלוביסטים של רשתות האופנה הגדולות כבר פועלים בכל הכוח כדי לבטל את הפטור, אנחנו נמשיך להיאבק. הצטרפו אלינו וחזקו אותנו מולם

דילוג לתוכן