החגיגה הייתה מוקדמת: תשובה ימשיך לשלוט לנו על מסך הטלוויזיה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

לפני מספר חודשים פורסם שיצחק תשובה, העומד בראש מונופול הגז, שמחזיק 22% ממניות 'קשת 12', חתם על עסקה למכירת המניות. כבר פתחנו שמפניות אבל כעת מסתבר שהעסקה לא תצא לפועל בגלל ההתנגדות של המונופול השני ששולט ב'קשת' – 'קוקה קולה ישראל' של משפחת ורטהיים. אז תשובה וורטהיים רבים בניהם, ואנחנו נשארים עם שני מונופולים ששולטים בגוף תקשורת מרכזי, ובאמצעותו יכולים להשפיע על מקבלי ההחלטות לטובת האינטרסים הכלכליים שלהם.

***
חברת קשת 12 נשלטת על ידי משפחת ורטהיים באמצעות 'החברה המרכזית לייצור משקאות קלים' (קוקה קולה ישראל), וגם יצחק תשובה, בעל השליטה ב'דלק קידוחים', מחזיק ב־22% ממנה. גם רשת 13 נשלטת על ידי לן בלווטניק, בעל השליטה במונופול המלט "נשר", ומחזיקים בה מניות גם המונופול "שטראוס" ואודי אנג'ל, מבעלי המניות ב'החברה לישראל', ששולטת במונופול כי"ל (כימיקלים לישראל).

מבינים מה הולך פה? מי שמחזיק בכלי התקשורת המרכזיים, ולמעשה, בעמדת כוח משמעותית מול הפוליטיקאים וקובעי המדיניות – הם בעלי השליטה במונופולים גדולים, שלהם יש אינטרסים כלכליים רחבים. לבעלי השליטה הללו יש למעשה שליטה של התוכן שמגיע למסך הטלוויזיה שלנו. יש להם השפעה על ההחלטה אילו נושאים להציף תקשורתית, מאילו נושאים להתעלם ובאיזה אופן לסקר את הנושאים הרלוונטיים אליהם. יש להם יכולת להלך אימים על פוליטיקאים מסוימים, ולהלל ולשבח פוליטיקאים אחרים. תחשבו כמה משמעותי זה למשל בתקופת בחירות.

לפני כמה חודשים פורסם שיצחק תשובה מוכר את אחזקותיו בקשת 12 ל'קרן רקיע', אבל בימים האחרונים מתברר שמשפחת ורטהיים (מונופול המשקאות הקלים) מתנגדת למכירת המניות האלו לקונה שהביא תשובה. משפחת ורטהיים מתנגדת מכיוון שהיא רוצה להכניס משקיע בעל "כיסים עמוקים" יותר, שיהיה מוכן להזרים הרבה כסף לערוץ מתוך מחשבה אסטרטגית של השקעה לטווח הארוך.

העובדה שהערוצים המסחריים אינם רווחיים ושהם זקוקים להזרמה עקבית של כסף מבעלי השליטה, רק מצביעה על כך שהרווח האמיתי של בעלי השליטה מההחזקה בהם איננו רווח כלכלי "ישיר" אלא רווח מסוג אחר – החזקה בעמדת השפעה קריטית מול קובעי המדיניות ויכולת השפעה על דעת הקהל. וזהו בדיוק הנזק (לציבור כמובן) מהקשרים הידועים לשמצה בין הון-שלטון-עיתון.

מבלי להיכנס למאבק העסקי הספציפי בין שני המונופולים הללו – ברור שעצם המצב שבו מונופולים שיש להם אינטרסים כלכליים משמעותיים, מחזיקים בכלי תקשורת, הוא עקום. כך גם טענו במסמכים שהגשנו לוועדות שונות שדנו בנושא הריכוזיות ובנושא מבנה תחום השידורים.

רוצים לסייע לנו להיאבק בתופעת ההון-שלטון-עיתון? הצטרפו ללובי הציבורי https://bityl.co/64XV

#הון_שלטון-עיתון

דילוג לתוכן