מחירי חומרי הגלם יורדים ומחירי המזון בישראל רק עולים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
עוד ועוד חברות מזון הודיעו לאחרונה על העלאת מחירים, כשאחד התירוצים לטענתן הוא העלייה במחירי חומרי הגלם. אלא שאנחנו בדקנו את המחירים המתפרסמים באתרים בינלאומיים מקצועיים והפלא ופלא, מחירי חומרי גלם רבים דווקא ירדו. אז למה חברות המזון מעלות מחירים גם על מוצרים המבוססים מחומרי גלם שמחירם ירד לאורך השנה האחרונה? כי הן יכולות.
קחו לדוגמה את המוצר טופו, המיוצר מפולי סויה שמחירם ירד בשנה האחרונה בכ-25%. משק ויילר, השחקן הגדול ביותר בשוק, העלה את המחירים ב-4.9% בממוצע מאז תחילת המלחמה. המתחרה העיקרית תנובה העלתה את מחירי הטופו של המותג אלטרנטיב ב-6% בממוצע בשנה האחרונה. לעומתן, היצרן הפחות מוכר 'טחנת האבן' דווקא הוריד את המחירים ב-1%, אבל הוא מהווה רק נתח קטן מאוד מהשוק.
מחיר התירס ירד בשנה האחרונה ב-34%, התירס הוא חומר הגלם עיקרי בדגני הבוקר, וכמוהו גם החיטה – שגם מחירה ירד ב-19% בשנה האחרונה. ומה עשו ענקיות המזון? יוניליוור המחזיקה במותג "קורנפלקס תלמה" העלתה מחירים ב-2% בשנה האחרונה, אסם-נסטלה על שלל מותגיה, העלתה מחירים של דגני הבוקר ב-4%, ודיפלומט ייקרה את קורנפלקס קלוגס ב-3% בשנה. לעומתם מותגי הבוטיק הרדוף ונטורלה הורידה מחירים בשנה האחרונה ב-0.4% ו-7%, בהתאמה.
נעבור לאחד ממוצרי הצריכה הכי בסיסיים בכל בית – שמן קנולה. שמן קנולה המשמש לבישול, התייקר מאוד בשנה האחרונה. בשונה ממחיר שמן הזית שהתייקר, מחיר הקנולה דווקא ירד ב-31% בשנה האחרונה. ומה קרה למחירים? סוגת העלתה את מחיריה (בעיקר במותג "עץ הזית") ב-2.3%. טעמן ב-4.8%. שופרסל העלתה את מחיר השמן קנולה במותג הפרטי ב-7%. לעומתם, הספק הקטן אופאל המוכר שמן קנולה תחת המותג "פילד גוד" הוזל ב-2.5%.
ואם מחירי חומרי הגלם הוא התירוץ הנוכחי, הרי עד לפני רגע שמענו את התירוץ של מחירי השינוע עקב האיום החות׳י. ובכן, זה עתה התפרסמה סקירה של הכלכלן הראשי באוצר שמציגה את מה שטענו מהיום הראשון בו החברות הצהירו על עליית מחירים – האיום החות'י בעל השפעה זניחה ביותר על המחירים בישראל.
המסקנה שלנו היא ברורה, מעמדן העוצמתי של ענקיות המזון: היצרניות, היבואניות ורשתות הסופרמרקט הגדולות – מאפשר להן שוב ושוב להעלות מחירים, כל פעם בתירוץ אחר, ולרוב עם תירוצים שלא מחזיקים מים. השוק הישראל לא תחרותי, ולכן הרווחים שלהם ימשיכו לעלות יחד עם המחירים שלנו. חייבים לפרק את המונופולים בשוק המזון שהם הפתרון האמיתי להורדת מחירי המזון.
גם לכם נמאס לשלם כל כך הרבה על האוכל? הצטרפו אלינו למאבק בעליית מחירי מוצרי המזון ופירוק המונופולים
דילוג לתוכן