מי מרוויח מהשירות הירוד של התחבורה הציבורית בישראל?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


מי מרוויח מהשירות הירוד של התחבורה הציבורית בישראל?

בזמן שהאוטובוסים מאחרים (אם בכלל מגיעים) והתחבורה הציבורית נותרת מאחור, מפעילות האוטובוסים מעדיפות לרפד את הכיסים העמוקים של בעלי המניות שלהן על פני שיפור השירות לנוסעים.
הפעם נראה שהתופעה חצתה כל גבול, כאשר אגד מבקשת מבית המשפט לאשר לה לחלק דיבידנד עצום בסך של 500 מיליון ₪ (!). מדובר בסכום שיקטין ב-70% את ההון העצמי של אגד – אחת ממפעילות האוטובוסים המשמעותיות ביותר, וקיים חשש ממשי שיפגע ביציבות הפיננסית שלה וביכולתה לספק את השירות שהתחייבה לו.
לכן, פנינו למשרדי התחבורה והאוצר בדרישה שיתנגדו לבקשתה של אגד, שדיון בה אמור להתנהל בקרוב בבית המשפט, כדי להבטיח שהיא תוכל לספק לנו הציבור את שירותי התחבורה הציבורית להם אנחנו כל כך מחכים. לפי הדיווחים, נראה שמשרדי הממשלה אימצו את דעתנו ואכן צפויים להתנגד לבקשה.

התחבורה הציבורית בישראל רחוקה מלהיות במיטבה, השירות שמספקות מפעילות התחבורה הציבורית שזכו במכרזים חייב שיפור רציני, אבל קרנות ההשקעה, שמחזיקות באותן מפעילות תחבורה ציבורית, לא רואות את הציבור ממטר – הן שואפות לחלוב דיבידנדים מאותן מפעילות, גם כאשר הדבר נעשה על חשבון האיתנות הפיננסית של החברות ועל חשבון הנוסעות והנוסעים.

כך גם פועלת קרן 'קיסטון ריט', שרכשה את השליטה באגד באמצעות הלוואה גדולה, וכעת ממהרת להחזיר לעצמה חלק מההשקעה. איך? היא משתמשת בזכויות שלה כבעלת השליטה, כדי לגרום לאגד לחלק דיבידנד של 500 מיליון ₪, ומתכננת חלוקת דיבידנדים נרחבת גם בהמשך. אותה קרן כמובן טוענת שהחלוקה לא תפגע ביציבות הכלכלית של אגד וביכולת שלה לעמוד בהתחייבויות שלה, אבל כאשר מדובר על דיבידנד כל כך גדול שימחק את רוב ההון העצמי של החברה, קשה מאוד להאמין לטענה הזאת. כך על אחת כמה וכמה כשלאגד התחייבויות רבות כלפי המדינה לביצוע השקעות שונות, כמו למשל התחייבותה להשקיע 340 מיליון ש"ח רק במסגרת זכייתה במכרז להפעלת קווים בעוטף ירושלים.

נראה שאת קרן קיסטון זה פחות מעניין. היא מעוניינת להחזיר את ההשקעה שלה כמה שיותר מהר, גם על חשבון היציבות של אגד ועל חשבון עמידה בתנאי השירות שמגיע לציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית.

אבל המדינה לא חייבת להתיישר לשאיפות הכלכליות של קרן קיסטון. לכן, פנינו למשרד האוצר והתחבורה בדרישה שיתנגדו לבקשה של אגד. המדינה יכולה וצריכה לדרוש מאגד לעמוד בתנאי השירות להם התחייבה ולהישמר מפני מהלכים שיערערו את יציבותה – לשם כך בדיוק נועד ההליך המשפטי במסגרתו הוגשה הבקשה. אנחנו מקווים שאכן, כפי שצוין בדיווחים שונים, משרדי הממשלה יאמצו את דעתנו ויתנגדו בהקדם לבקשה.

המאבק לתחבורה ציבורית נורמלית הוא המאבק של כולנו – הצטרפו אלינו

דילוג לתוכן