דרשנו לקבל את הדיווחים על הפגישות האישיות בין רופאים לתועמלניות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


משרד הבריאות ממשיך לאפשר לחברות התרופות להשפיע על הבריאות שלנו

ביקרתם לאחרונה אצל רופא? קיבלתם מרשם? נאלצתם לשלם ביוקר על תרופה שנותרה מחוץ לסל התרופות? יתכן שההחלטה על התרופה שקיבלתם הושפעה מהיחסים המסחריים בין הרופא לחברות התרופות.
עד 2018 הקשר בין התועמלניות הרפואיות (נציגות חברות התרופות) לרופאים היה מוסתר. אז החליט משרד הבריאות להילחם בתופעה הזו והכריז על נוהל חדש המחייב דיווח על כל הפגישות האישיות המתקיימות בין רופאים לנציגי חברות התרופות. בתגובה, חברות התרופות הזדעקו והגישו עתירה לבג"ץ בנסיון לפסול את הנוהל וכדי שיוכלו להמשיך להיפגש עם הרופאים בסתר. אנחנו הצטרפנו לבקשת משרד הבריאות כ"ידיד בית משפט", העתירה הוכרעה לטובתנו ונדחתה.
לכאורה ניצחון? לא ממש.
הנוהל אותו יזם משרד הבריאות, ועליו נאבק בבג"צ, למעשה מעולם לא יושם על ידי משרד בריאות בעצמו. לא התקבל אף לא דיווח אחד, על אף פגישה שכזו, למרות שאין ספק שהפגישות ממשיכות להתקיים. לאורך השנים פנינו למשרד הבריאות שוב ושוב בדרישה ליישם את הוראות הנוהל שהוא עצמו קבע, וקיבלנו תשובות עמומות ומתחמקות כמו "אוספים נתונים". נראה שפשוט נוח לכולם, ממשרד הבריאות ועד מנהלי בתי החולים, להמשיך לאפשר את יחסי ה"תן וקח" הלא מפוקחים בין הרופאים לתועמלניות.
אבל כשאנחנו עוסקים בנושא, אנחנו לא מוותרים ולא מרפים עד היישום בפועל. אז פנינו ישירות לקופות החולים ובתי החולים הציבורים, עם בקשות חופשי מידע, ודרשנו לקבל את הדיווחים על הפגישות האישיות בין רופאים לתועמלניות וכך גילינו את "המערב הפרוע" המתנהל בחסות משרד הבריאות.
חלק מהקופות התעלמו לגמרי מהבקשה, אחרות טוענות שלא התקיימו כלל פגישות בשנתיים אחרונות וחלק העבירו לנו מאות דפים של דיווחים לא אחידים עם פרטי זיהוי מושמטים שלא באמת מייצרים שקיפות. המצב בבי חולים ציבורים היה קצת יותר טוב ומחלקם קיבלנו דיווחים קצת יותר מפורטים. ועדיין מאוד ברור שבהיעדר פיקוח של שמשרד הבריאות כל גוף פועל לפי צו מצפונו ועושה כרצונו.
ועדיין, במעבר מדוקדק על החומר הצלחנו לגלות כמה דברים מענייניים:
1. למרות הקורונה, אלפי פגישות בין נציגי חברות התרופות לרופאים, התקיימו בשנתיים האחרונות – בכנסים, ימי עיון ובארוחות משותפות.
2. במהלך הישיבות האלו חברות התרופות ניסו בכל הכוח להשפיע על איזה תרופות הרופאים מקדמים הן במתן מרשמים למטופלים והן בהמלצה לוועדת סל התרופות לכלול תרופה מסוימת בסל הציבורי
המצב הזה הוא בלתי נסבל. כמעט ארבע שנים עברו מאז הכרעת בג"צ בנושא – והגיע הזמן באמת ליישם את הנוהל ולפקח על השפעת חברות התרופות על הבריאות של כולנו. לכן, אנו קוראים למשרד הבריאות לעמוד איתן מול הלחצים של חברות התרופות – לדרוש את הדיווחים הללו ולפרסם אותם לציבור הרחב.
גם לכם נמאס מההשפעה הבלתי מפוקחת של חברות התרופות על הבריאות שלנו? הגיע הזמן לעשות עם זה משהו – הצטרפו אלינו https://lobby99.org.il/join


 

דילוג לתוכן