איפה נראה לכם יקר יותר לחיות?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


איפה נראה לכם יקר יותר לחיות? בשוויץ, דנמרק, בריטניה או בישראל?
לפי הנתונים שפרסם ארגון ה-OECD בשבוע שעבר, ישראל לא רק יקרה יותר מכל המדינות שציינו, אלא מובילה כמדינה שהכי יקר לחיות בה, מכל המדינות בארגון. זה כולל גם מדינות כמו קנדה, אוסטרליה, נורבגיה ושבדיה.
למעשה, ישראל יקרה ב-38% מהממוצע במדינות ה-OECD וב-53% מהממוצע ממדינות האיחוד האירופי. הדו״ח גם מציג מגמה מדאיגה – כבר יותר מעשור שישראל מזנקת מעלה בדירוג, והנה בשנת 2022 הגענו לפסגה המפוקפקת (ראו את הגרף בתגובות).
אבל לצד החדשות הרעות האלו – יכולות להיות גם חדשות טובות, כי יש מה לעשות בעניין.
השבוע תתכנס ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה, וועדה אשר יכולה לקבל החלטות משמעותיות כבר עכשיו, החלטות בעלות פוטנציאל לשנות את המגמה ולהוזיל מחירים.
הוועדה תדון באחת הסיבות העיקריות למחירים הגבוהים מדי בסופר – חסמי ייבוא.
כן, זה נשמע אפרורי קצת, אנחנו יודעים, אבל זה דווקא פשוט – הליך הייבוא בישראל שונה משמעותית מזה באירופה. הבירוקרטיה מסובכת מאין כמוה, דבר המונע מחברות בינלאומיות גדולות להכניס את המוצרים שלהן לישראל, ומשאיר את התחרות (או יותר נכון חוסר התחרות) בידיים של מספר חברות מצומצם (וגם מגוון המוצרים שיש לנו במדפי הסופר מושפע מזה באופן ישיר).
במכתב ששלחנו למנכ״ל משרד ראש הממשלה, מר יוסי שלי, פירטנו מה צריך לעשות. באירופה למשל שונתה הגישה לייבוא מוצרים כבר לפני יותר מעשור עם כמה עקרונות פשוטים, אשר מקלים על התהליך הבירוקרטי. הצענו שינוי בדרישות הייחודיות לישראל לכל מוצר ומוצר, ואימוץ מלא של הדרישות הכלליות הנהוגות באירופה, ובנוסף לשנות את הפיקוח לכזה המתרחש בשווקים ובסופרמרקט, במקום לייצר בדיקות ופקק בכניסה לישראל.
השוק הישראלי ריכוזי בצורה יוצאת דופן, ונשלט על ידי כמה מונופולים בודדים. יש להאבק במונופולים, ועל הממשלה לתת מענה ישיר לריכוזיות, בנוסף להסרת חסמי הייבוא.
ואם גם זה נשמע אפרורי, בואו נפשט, תחשבו על זה כך: במשך שנים חברה כמו שטראוס רכשה לעצמה עוד ועוד חברות בת. כמו כדור שלג הולך וגדל היא סיפחה לעצמה מותגים והתרחבה לתחומים נוספים, והשליטה שלה הלכה וגדלה במשק הישראלי. היום שטראוס זה גם תמי 4, וגם דבש יד מרדכי, ומוצרי יטבתה ועלית, ואפילו צ׳יטוס וסלטי אחלה.
כרגע מקדמת הממשלה הצעה מצומצמת, שתחייב את היבואנים הגדולים, שסטוביץ׳ ודיפלומט, להתפרק מחלק מהמותגים בהם הם שולטים בשוק. אנחנו מבקשים שההצעה תורחב, כך שגם היצרנים, כמו שטראוס, תנובה, אסם והחברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה), יצטרכו להתפרק ממותגים שיש להם שליטה בשוק שלהם.
אנחנו בלובי 99 מציעים דרכי פעולה שיכולות לשנות את מגמת ההתייקרות בישראל. חשוב לומר שבעשור האחרון היו חמש ועדות מקצועיות שהמליצו לממשלה לפעול בדרכים דומות, אבל לא נעשה מספיק. לא סתם אנחנו המדינה היקרה ביותר.
הגיע הזמן להתניע באמת את המאבק ביוקר המחיה. הצטרפו אלינו עוד היום כדי לתת גב ציבורי למאבק נגד יוקר המחיה בישראל


דילוג לתוכן