פתח לשחיתות ושוחד בחסות סיוע למנהלת שיקום העוטף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

במטרה לקדם את יעילות עבודתה של מינהלת התקומה, האחראית על המשימה החשובה של שיקום העוטף, דנה אתמול ועדת החוקה בהוראת שעה לתיקון תקנות חובת המכרזים כדי להקל על עבודת המינהלת. מטרה מבורכת, אך כרגיל, השטן נמצא בפרטים הקטנים. בניגוד לנוסח המקורי שמקדם את התיקון לגבי מינהלת התקומה, כעת הוועדה שוקלת להרחיב את הפטור מחובת מכרז לכלל רשויות השלטון – גם להתקשרויות שלא קשורות כלל למלחמה, ובלי חובת שקיפות בסיסית שתאפשר פיקוח של הציבור. היינו שם כדי לדרוש שהפטור יצומצם רק למינהלת או לצרכים דחופים של המלחמה, ולא ינוצל לרעה ע"י שאר הרשויות הממשלתיות, וכן שלא תבוטל חובת השקיפות וחובת הדיווח המיידי לציבור, פתח מסוכן שיאפשר שחיתות ושוחד בחסות החוק.
***
מינהלת התקומה היא גוף חשוב שהוקם בהחלטת ממשלה כדי לשקם את אזור עוטף עזה, לאחר מתקפת הטרור הרצחנית של השבעה לאוקטובר. כדי שהיא תוכל לפעול באופן יעיל, הגיש משרד האוצר לוועדת החוקה תיקון לתקנות חובת המכרזים, שיאפשר למינהלת להתקשר עם ספקים ועם נותני שירותים ללא מכרז, לתקופה של שנה. כעת, שוקלת הוועדה להרחיב את הפטור הזה לכלל משרדי הממשלה והרשויות השונות. באופן שעלול לאפשר פטור ממכרז גם בלי קשר לצרכי המלחמה. כלומר, פתח לשחיתות. וכידוע, כשיש פתח, תמיד יש את אלו שרוצים להכנס אליו.
בנוסף, בניגוד לתקנה הקיימת, המחייבת פרסום של התקשרות ללא מכרז תוך 5 ימים באתר האינטרנט של המשרד – הוראת השעה מאפשרת דחייה של עד 3 חודשים בפרסום. משמעות הדבר – עד שפרסום על התקשרות בפטור יופיע, העבודות כבר יצאו לדרך או שהשירות כבר יינתן, ולפרסום לא תהיה שום משמעות. כלומר גם מאפשרים למישהו לזכות בפטור במכרז, וגם לא יפרסמו את זה לציבור עד שזה יהיה "דאן דיל" שאין מה לעשות לגביו. זה תקדים מסוכן שיגדיל את החשש לשחיתות ולחוסר מינהל תקין, ויפגע בשוויון בכל הנוגע להתקשרויות ממשלתיות.
לכן הגענו לדיון כדי להציף את הסכנה בנוסח המוצע, ולבקש שגם אם הפטור יורחב לעוד רשויות, זה יהיה אך ורק לצרכי המלחמה ועל סמך קריטריונים ברורים כמו דחיפות, ושהפטור יינתן רק על המינימום ההכרחי והנחוץ ולגבי היתר יתקיים מכרז כנדרש. כמו כן, התנגדנו נחרצות לדחיית פרסום ההתקשרות לשלושה חודשים, באופן שמסכל את הפיקוח הציבורי ואת היכולת להגיש ערר על פטור ממכרז.
במיוחד בתקופת המלחמה, חייבים לוודא שהקשב הציבורי לא מנוצל לטובת מחטפים וקידום עסקאות שפוגעות במינהל התקין. זו אינה הפעם הראשונה שאנו נתקלים במחטף כזה, וגם במקרה הזה אנחנו לא מתכוונים להרפות ולפעול לשינוי נוסח החוק. הצטרפו אלינו עוד היום כדי לחזק את פעילות הלו

דילוג לתוכן